Hva kjennetegner oss?

Leken har førsteprioritet, fordi lek har betydning for:

-vennskap
-opplevelse av trygghet og tilhørighet
-mestringsfølelse
-hjernens utvikling
- psykisk helse
-kreativitet
-utvikling av sosiale ferdigheter som er nødvendig for å kunne inngå i sosiale fellesskap

Barn har rett til å leke og barns lek er enhver oppførsel, aktivitet eller prosess satt i gang, styrt og strukturert av barna selv; den finner sted når og hvor mulighetene oppstår. Omsorgspersoner kan bidra til å skape gode miljøer der lek foregår, men lek er ikke-obligatorisk, drevet av indre motivasjon og foretatt for sin egen skyld, snarere enn middel til et mål (....). De viktigste kjennetegnene ved lek er moro, usikkerhet, utfordring og ikke-produktivitet (Generell kommentar nr.17, Fns barnekonvensjon).

Kjennetegn ved barnehagen:

• Maksimalt 10 barn, noe som er en fordel fordi barn som leker, organiserer seg naturlig i mindre grupper. Skal de voksne være aktivt støttende i leken, er det viktig at barnegruppen ikke er for stor
  • Tid til å fordype seg i leken. De ansatte fremmer leken gjennom bruk av: fokusert oppmerksomhet, tid og fysisk miljø og ved å ta en rolle i leken
  • Ansatte med god kompetanse på lek. Et inkluderende lekemiljø tjener som motvekt til utestengelse og mobbing. Lite kjefting og få konflikter mellom barna
  • En barnegruppe med høy grad av vitalitet og glede
  • Mindre stress, ikke flere enn 10 barn og faste ansatte
  • Færre nærkontakter og mindre fare for smitte
  • Barnehagelærer i 100 % stilling
  • Spennende og variert inne- og uteområde med god plass til å leke uforstyrret
  • Variert fysisk aktivitet året rundt: eget motorikkrom i barnehagen og skogsterreng rett utenfor barnehagen
  • Barna lærer engelsk

PRAKTISK INFORMASJON

ÅPNINGSTIDER

Man - fre 7.00 - 16.30

Stengt 4 uker i juli samt en uke i påske og en uke i romjulen. 5 planleggingsdager i året.

RUTINER OG DAGSRYTME

Rutiner og faste rammer er nødvendige for trygghet og forutsigbarhet. Samtidig vil vi skape fleksible rammer for å kunne ivareta og minimere avbrudd av den gode leken.

MAT

Vi har to faste måltider hvor alle sitter sammen og spiser. Ett av måltidene får barna mat i barnehagen, det andre er medbrakt. Barna kan også spise medbrakt frokost i barnehagen innen kl. 09.00. På slutten av dagen er barna gjerne litt slitne og roer ned med litt frukt og grønt.

Maten som serveres er sunn og tilbyr varierte smaker. Vi legger vekt på det sosiale ved et måltid og bruker god tid ved bordet. Vi ønsker å fremme gode matvaner, men også at barna skal oppleve og utvikle matglede.  Hver fredag lager vi sunn mat sammen som vi koser oss med. Vi ønsker å lære barna forskjellen på hverdagsmat og kosemat som vi har en gang iblant.

HVILESTUND

De minste sover i vogner ute.

Når barna skal slutte å sove på dagtid, anbefaler vi en gradvis nedtrapping. Hvis mangel på søvn går ut over barnets trivsel for eksempel ved at barnet stadig kommer opp i konflikter med andre barn, ikke orker å leke, sovner ved matbordet osv., gir vi foreldrene beskjed.

Hallenåsen familiebarnehage | All rights reserved 2019